Ahad, 21 Februari 2010

Mari meningkatkan iman, ilmu & amal!


Apa itu iman? Ilmu? Amal?
Iman yang kita semua miliki melibatkan soal keyakinan dalam diri. Iman yang hendak dibina mestilah bermula daripada kesedaran dalaman. Kesedaran ini melibatkan persoalan hati. Hati yang celik akan berupaya menjadi gerbang kepada cahaya, memimpin ke arah kebenaran. Dalam keadaan hati penuh dengan kesedaran, ianya menyediakan suatu suasana baru yang kondusif kepada peranan ilmu.

Bertepatan dengan maksud ilmu itu sendiri iaitu yang menerangi. Pada masa inilah, ilmu amat diperlukan untuk bertindak sebagai ‘catalyst’ kepada peningkatan kefahaman mengenai erti hidup sebenar sebagai hamba Allah & khalifah Allah, pengertian yang syumul (menyeluruh). Akal kurniaan Allah kepada manusia berupa satu kelebihan yang tidak dipunyai oleh makhluk-Nya yang lain. Maka, akal menjadi medium kepada ilmu untuk mencerna segala ilmu dan maklumat yang hadir dalam membina kefahaman yang syumul.

Seterusnya, dalam usaha untuk menjaga diri untuk terus memiliki kesedaran yang jitu dan kefahaman yang mendalam, maka tuntutan untuk kita beramal dikehendaki. Beramal kerana Allah. Beramal atau beribadah mempunyai pengertian yang luas. Ibadah tidak terhadap hanya kepada ibadah khusus seperti solat 5 waktu, puasa, zakat atau haji. Akan tetapi apa yang jua yang kita lakukan setiap hari turut termasuk dalam pengertian ibadah, iaitu ibadah berbentuk umum. Namun, sesuatu perkara itu hanya akan dikira sebagai ibadah apabila ianya menepati dua syarat iaitu, niat melakukannya hanya kerana Allah & tidak bertentangan dengan syariat Islam. Dua syarat ini akan berbalik kepada persoalan iman & ilmu seperti yang dinyatakan di atas.

Kenapa iman itu berharga dan mesti dijaga?
Secara mudahnya, kita akan menyayangi sesuatu barang milik kita yang berharga. Bagi lelaki, mereka akan menjaga kereta melebihi diri mereka sendiri. Mereka akan jaga supaya kereta sentiasa kelihatan cantik pada luaran serta menjaga kondisi enjin pada dalaman dari masa ke masa. Jika terdapat sebarang kerosakan, kereta akan segera dihantar ke bengkel untuk dibaiki.

Begitu juga iman kita, mesti dijaga kerana hati yang sedar akan mengarah diri kea rah kebaikan. Jika tidak dijaga hati dengan ilmu dan beramal, lama kelamaan hati akan lalai lalu tergelincir dari landasan hidup dalam menuju ke arah mardatillah (mencari reda Allah).

Bila masa hidup kita tidak berada dalam landasan, maka segala apa yang kita lakukan akan menyukarkan laluan kita dalam menuju ke arah mardatillah (mencari reda Allah).

Kesimpulan
Persoalan iman, ilmu dan amal memerlukan kepada pembangunan 3 medium pada setiap diri manusia, iaitu hati,akal & fizikal. Sewajarnya kita mesti membangunkan peranan hati, akal dan fizikal secara bersepadu supaya aspek iman, ilmu dan amal dapat dibina mengikut acuan yang dikehendaki Allah.

Kesedaran -> Kefahaman -> Ibadah
@
Iman-> Ilmu-> Amal

5 ulasan:

Rina Lia (◕‿◕)✿ berkata...

terima kasih hakim

KHATEEB berkata...

sama rina =)

p/s: kenapa ucap trima kasih? boleh aku tahu?

Rina Lia (◕‿◕)✿ berkata...

share ilmu ngan aku haha

Rina Lia (◕‿◕)✿ berkata...

aku rasa ko ubahla cara penulisan ko selaras ngan usia kte

ni care penulisan ko, orang yg alim2 mcm ko je suke bace

aku bce pon sebab ko yg tlis..klo org xkenal malas aku

saje bagi cdgn :) nak tolong niat baik ko :)

KHATEEB berkata...

InsyaAllah, aku akan pertimbangkan..
terima kasih atas cadangan..
:)