Jumaat, 25 September 2009

Seminggu pertama di bulan syawal

Alhamdulillah. Telah masuk seminggu umat Islam menyambut bulan syawal dengan menjadilkan bermaaf-maafan semasa sanak saudara serta saling mengunjungi sebagai amalan di bulan yang mulia ini. Tidak dilupakan juga, bulan Ramadan yang telah kita lepasi sebelum ini, dengan harapan agar bulan Ramadan yang lepas menjadi ‘kick start’ bagi kita semua mencorakkan kehidupan ke arah reda Ilahi.

Inilah pertama kali dalam seumur hidupku berpuasa hampir sebulan di luar kampong. Mana tidaknya, raya hari ahad,, hari jumaat baru bertolak pulang ke kampong. Seperti biasa, hidangan wajib di pagi raya bagi keluarga di kampong ialah ketupat berlaukkan masakan kuah lodeh, rending, ayam masak merah, sambal kentang dan daging ‘deng-deng’. Dan sudah semestinya hampir kesemua hidangan ini juga hidangan bagi rakyat Malaysia umumnya, rakyat Johor khususnya.

Apakah makna sebenar sambutan aidilfitri (sebutan sebenar ialah EID FITRI) bagi kita semua? Mungkin persoalan ini agak janggal bagi kita semua. Namun begitu adalah penting bagi kita renung sejenak tentang tujuan utama kita menyambut aidilftri setelah berpuasa sebulan di Ramadan.

Aidilfitri adalah hari di mana semua orang Islam bergembira bersama sanak saudara. Bersalam-salaman. Bermaaf-maafan. Mendapat duit raya. Makan kuih raya. Nyanyi lagu raya dan sebagainya. Semua perkara yang disebut ini merupakan ulangan dilakukan pada setiap syawal tiap-tiap tahun.Akan tetapi ialah tidak membawa pengertian sebenar aidilfitri.

Seperti mana amalan-amalan Islam yang lain, aidiltri adalah satu ibadah. Tujuan utama merayakannya adalah kerana Allah. Segala perkara yang dilakukan dalam sambutan Aidilfitri mesti mempunyai elemen ini. Jika elemen ini tiada dalam sambutan aidilfitri hatta dalam mana-mana amalan Islam sekalipun akibatnya akan hilanglah roh dalam sesuatu amalan. Maka akhirnya, sesuatu amalan itu akan jadi adat bukan lagi ibadah. Padahal, Islam yang kita percaya dan yakini ini adalah satu cara hidup yang mesti menyeluruh dalam semua aspek kehidupan. Islam bukan agama ritual, seperti yang terjadi pada orang di barat yang menganut kristian. Islam menjadikan kehidupan dunia dan akhirat kedua-duanya seiring. Jelas sekali bahawa Aidilfitri adalah salah satu ibadah kita terhadap Allah.

Bila mana kita melakukan sesuatu ibadah, ianya mesti dilakukan secara cermat dalam keadaan bersih,teliti dan tenang. Fokus kita hanya satu ialah kerana Allah, untuk mendapat reda daripada-Nya. Samalah juga dalam sambutan aidilfitri, sambutan yang kita lakukan mesti dalam keadaan bersih daripada unsur-unsur maksiat, pembaziran dan penyakit-penyakit hati. Inilah masa yang paling sesuai untuk memulakan perubahan secara besar-besaran selepas sebulan ditarbiyah(di didik) dalam Ramadan untuk menahan diri dari makan/minum secara berlebihan dan boros, menahan diri daripada melakukan perkara maksiat, melatih diri untuk membuat amal kepada masyarakat, melatih diri supaya bersifat mahmudah dan sebagainya. Kalau kita perhatikan, pada pagi raya semua orang saling bermaaf-maafan sesame ahli keluarga. Ini adalah simbolik kepada diri kita untuk meletakkan diri kepada keadaan yang mahu berubah kepada lebih baik.

Akhir kalam, kita mestilah memanfaatkan Ramadan dengan amalan kunjung berkunjung sebagai cara untuk mengeratkan ukhuwah sesama masyarakat. Teruskan dengan berpuasa sunat enam hari di syawal kerana bila ia dilakukan selepas sebulan berpuasa di Ramadan, seolah-olah kita telah berpuasa selama setahun. Yang pasti, semua amalan ini adalah ibadah dengan niat kerana Allah.

Tiada ulasan: