Ahad, 5 April 2009

Latihan Industri (internship)

Minggu peperiksaan akhir bagi semester ini sudah pun berlalu. Yang tinggal kini hanyalah tawakal kepada Allah. Semoga apa jua keputusan yang diperolehi nanti adalah keputusan yang diredai oleh Allah. Dan biarlah diri ini menjadi hamba-MU yang sentiasa bersyukur dengan segala nikmat-Nya dan menerima segala ketetepan yang ditentukan Allah.

Esok adalah hari Isnin, hari mula untuk latihan industry bagi semua pelajar UNITEN tahun 3 dan tahun 4 (bagi mereka yang tidak mengambilnya pada tahun sebelumnya). Tidak terkecuali bagi diriku. Alhamdulillah,nasib saya begitu baik kerana berjaya menempatkan diri untuk menjalani latihan industri di Shah Alam walaupun memperolehnya pada saat-saat akhir.

Tempat latihan industri saya nanti ialah UMW Toyota Sdn Bhd, di seksyen 15 Shah Alam. Saya tidak kisah mengenai jumlah elaun yang bakal di terima (jika ada) dan tempat tersebut sama ada jauh ataupun tidak. Kerana bagi saya, yang penting sekali ialah mendapat tempat membuat latihan industri dan pengalaman yang mungkin tidak ada di tempat lain tetapi hanya ada di tempat yang saya bakal buat latihan industri itu nanti, InsyaAllah.

Apa yang pasti, esok saya akan bangun se-awal yang mungkin kerana waktu masuk kerja(merujuk kepada latihan industri) ialah jam 8 pagi dan habis kerja pada 5 petang. Perjalanan dari kajang ke Shah Alam mengambil masa selama sejam sekiranya di waktu pagi. Saya akan bertolak sebelum subuh dan singgah solat subuh di mana-mana masjid semasa dalam perjalanan tersebut nanti. Tujuan, untuk mengelakkan diri daripada terlewat masuk kerja nanti. Ialah mana tidaknya, macam-macam boleh terjadi di jalan raya bukan?

Kalau cuti tiga bulan pada tahun-tahun sebelum ini saya tidak mengambil sebarang subjek pada semester pendek, saya akan bekerja secara sambilan di tempat saya iaitu di Johor Bahru. Namun, inilah kali pertama saya bekerja di luar Johor Bahru dan bekerja dengan orang lain pula. Apa yang penting, etika bekerja dan akhlak semasa bekerja mesrti dijaga. Pakaian mesti kemas, masa mesti dijaga, dan jangan melanggar peraturan yang telah ditetapkan semasa watu kerja nanti. Inilah masa kita untuk melatih displin diri yang mantap. Bila dah tamat belajar, masa untuk kita hendak melatih diri atau menimba ilmu-ilmu tambahan mungkin kebarangkaliannya kurang. Jadi kawan-kawan, apalagi. Mari mulakan latihan industri!

1 ulasan:

arieiza berkata...

salam,
saya nk tya mcamne dpt buat intership program kt umw toyota ye?
saya akan buat praktikal next sem jadi nk tahu cara saudara apply.

jika tak keberatan boleh email saya..
trm ksh.